GODKJENT HEISINSTALLATØR

Home

KRIG OG FRED OG POLITIKK OG SÅNN

LARS A. KLUNGLAND

Vi er stolt av vårt internkontrollsystem. Mange års erfaring fra vedlikeholdsarbeid er samlet i et par permer. Da det lokale el.tilsyn var på tilsyn, var dommen krystallklar: Ingen anmerkninger og ingen avvik. Det liker vi!


Et godt system er vesentlig for å dra nytte av historien. Vi har førsteklasses datautstyr og egenutviklede databaser for å få holde kontroll på kundenes utstyr. Men viktigst av alt er jo at dataene kommer fra montørene og inn i serveren. Våre montører bruker derfor mobile enheter, som kommuniserer direkte med datasystemet. Det skal være nok å registrere tingene en gang. De mobile enhetene kan også logge på server, og få historikk, brukerhåndbøker, forskrifter, standarder, etc direkte til mobil/nettbrett/PC

Sakkyndig virksomhet?


Daglig leder innehar alle faglige kvalifikasjoner for å registreres og godkjennes som sakkyndig virksomhet innen f.eks travers- og taljekraner. Enkelte kunder har etterlyst denne godkjenningen, så vi har allerede kontaktet sertifiseringsorgan for å avklare omfanget, og har implementert kravene i vår internkontroll. Spørsmålet er om vi har kapasitet til å holde oss oppdatert på alt innen både heis og kran. På den tekniske siden er heis og kran meget likt, men innen regelverket er det store forskjeller. Vi lar derfor det spørsmålet ligge en stund til. Dersom dere som kunder har innspill, håper jeg dere tar kontakt. Det er jo tross alt kundene som bestemmer hvilke tjenester vi skal utføre.

Kaospilot eller planlagt vedlikehold


IHeis liker begge deler. I en hektisk arbeidssituasjon må vi kunne tilpasse oss. Det er viktig at våre montører har erfaring og kunnskap til å utbedre en feil så fort som mulig. Vi skal ha så faglig dyktig personell at vi kan få i drift en heis eller kran samme dag som den går i stykker. I tillegg må vi ha kunnskap om både elektronikk, mekanikk, hydraulikk og statisikk ;o) for å utføre vedlikehold som gjør at vi i stor grad avverger at heisen stopper. Reservedelene vi har i bilene må være tilpasset våre kunder, og gjøre at vi ”kan klare oss” til vi eventuelt får nye originale knapper/kontaktorer/styrekort.